Wednesday, February 19, 2014

Süsivesikud, rasvad ja valgud ehk suhkur, pekk ja piim

Enne pikemat postitust räägin lühikese loo ära. Minu poole pöördus tuttav neiu, kellel oli mulle esitada paar järgmist küsimust mingi intervjuu tarvis. Vastasin lahkelt ning postitan küsimused-vastused ka siia, kuna ilmselt moonduvad mu sõnad valmistekstis päris tugevalt kuid selline see "meedia" kord on. Minu jaoks tundusid juba küsimused veidi ajuvabad - mis mõttes üllatavad kalorid? Et mulle tuleb üllatusena, et šokolaaditordis on palju suhkrut ja süsikaid ja kõike muud?:D Või kuidagi väga suure üllatuse osaliseks langesin kui sain teada kui palju suhkrut on erinevates karastusjookides? Ootan põnevusena, mis kapsasupp minu jutust kokku keedeti, sest juba esimene "täiendatud" versioon tuli sellest ikka maru võõras. Siis tean, kas jagada kergekäeliselt järgmistel kordadel vastuseid või ei.. süsivesikutest oli igatahes seal tekstis saanud suhkur, kuna see pidi inimestele(?) arusaadavam olema. Huvitav, kas rasvad on siis "lihtinimesele" pekk ja valgud piim?
Pärast vastuste saatmist sain õigepea tagasiside - ilmselt ei olnud mu vastused superüllatavate kalorite osas piisavad. Seega pidin veel tükk aega ajuraasukesi liigutama ning sealt võlusin välja leiva. Nimelt ei teadnud ma tõepoolest kaalulangetuse eel seda, et leib on küll väga hea teraviljaallikas ning mingi vahe tarbisin ikka väga palju leiba, andmata endale aru, et seal on päris hea hulk kaloreid. Nüüd tarbin küll hea meelega rukkileiba, milles pole kasutatud nisujahu (minu uuringul tavapoes ainult Rehe tõsine rukkileib), ent ka selle tarbimise katsun kontrolli all hoida.
Siis uuris neiu, et äkki tulid puuviljad üllatusena. No ei tulnud ikka küll. Isegi kui koolist ei jäänud kahe kõrva vahele kumama, et puuviljad sisaldavad fruktoosi, siis hetkel mil suvel suure puuviljadega maiustamisel hakkasid hoopis kaalunumbrid kergelt suuremaks minema, taipasin milles asi. Seega pidi ta ka sel korral saama võrdlemisi pettumusttekitava vastuse: "puuvilja pole ma otseselt kalorite pärast piirand, kuid arvestades, et puuviljades leidub palju fruktoosi ehk puuviljasuhkrut ja üleüldiselt pole soovitatav päevane hulk üle 3-4 puuvilja, siis katsun neid normipiires tarbida. magusaid ja kaloririkkamaid puuvilju nagu näiteks banaan tarbin vähe pigem just seetõttu, et need tõstavad kiirelt veresuhkru taset ja sama kiiresti see ka langeb ning tekib uus isu järgmise toidu järgi".
Viimane küsimus oli alkoholi kohta. Sellele vastasin väga kiirelt ja konkreetselt - jah, olen teadlik, et alkohol sisaldab palju kaloreid ning ei kiljatand üllatusest kui see teadmine kunagi minuni jõudis. Ja usun, et sama ei tee ka üksi teine normaalse arenguga inimene.
Oodakem siis uut ja tsensuuri läbinud versiooni. Nüüd aga eelpoolmainitud küsimuste juurde.

1. Millised on sinu kogemused kalorite lugemisega? 2. Millistes toitudes on kõige üllatavamad kalorid? 2. Millised on sinu kogemused nende toitudega, kus on nn üllatavad kalorid? Kas said mõne toidu puhul aru, et kaal ei lange? Kuidas neid toite vältida?

1. Minu kogemused kalorite lugemisega viivad mind tagasi kaalulangusprotsessi algusesse - juba siis tegin esimesed katsed kalorite liitmise-lahutamisega kuid mingi aja möödudes jäi see katki. Siis suutsin kaalu mingi piirini langetada pelgalt suure koormusega sporti tehes. Kaalu oli tolleks hetkeks läinud umbes 20 kilo. Hetkel, mil olin sattunud pikka platooseisu, leidsin taas tee kalorite lugemiseni. Päev pärast jõule hakkasin pidama toitumispäevikut aadressil tap.nutridata.ee ning leidsin juba esimese toidukorra sisestamise juures, et minu toitumine ei toeta absoluutselt mu kaalujälgimissoovi - nimelt olid toitained tasakaalust väljas. Seal algas pihta hasarti tekitav toitainete protsentide jälgimine, kalorite lugemine jäi sel hetkel toetavaks osaks. Ajast, mil olen aktiivselt toitumispäevikut täitnud, on muutunud mitmed mu toitumisharjumused, söön märksa teadlikumalt ning ka distsiplineeritumalt. Jõudsin kiirelt järeldusele, et ainult spordi tegemisega soovitud tulemusteni ei jõua.

2. Kõige üllatavamad kalorid on ilmselt minu jaoks nn. "heade rasvade kalorid". Heade rasvade all pean silmas näiteks erinevaid pähkleid ja avokaadot. Inimesed kipuvad oma toitumist jälgides kõrvaldada kõikvõimalikud rasvad ning teadmatusest ei oska neid asendada ka ühegi hea rasvaga. Pähklid ja avokaado on ürpiski kaloririkkad toiduained, seega päris südamerahuga tervet pakki mandleid korraga ära krõbistada ei tasu. Võti on teadlikkuses ja mõõdukuses!

3. Minu kaalulangus jäi justnimelt mõne toitaine liigse ja teise vähene tarbimise taha kinni. Hetkel, mil sain paika soovitatavad protsendid - süsivesikuid 55-60%, rasvu 25-30% ja valke 10-15% - hakkas minu kaal taaskord positiivset langust näitama. Kuna õpin toitumisnõustajaks, siis tean, et kõik kalorid ei ole samavõrdsed, seega ei jälgigi ma enam nii piinliku täpsusega kaloreid (kuid katsun nad ikkagi endale soovitatud kogusesse hoida) kui seda, et saaksin toidust kätte piisava koguse häid rasvu, süsivesikuid ja valke ning sealjuures oleks toidulaud võimalikult valikurikas.




No comments:

Post a Comment