Thursday, March 20, 2014

Intrigeeriv alkohol

Hei, ilusat päikselist neljapäeva!

Olen pikalt tahtnud teha juba alkoholi kohta postitust kuid tahtsin otsida võimalikult palju erinevat toetusmaterjali, millest lähtuda ning samas mitte korrutada teada-tuntud lugulaulu sellest, kuidas ikka ei tasu alkoholi tarbida. Siia blogisse ei too kohe kindlasti sisse juttu, et siidris on vot nii palju kaloreid ja likööris naa palju - selliseid koledaid numbreid särab vastu nii või naa igalt poolt ning see ei kipu inimest kuidagi puudutavat. Tunne on ju selline, et alkohol pole ju tahke ja kõhtu ta ei täida, kust siis need lisakalorid?! Arvan, et kui Sa seda siin loed, siis hingad üsna kergendunult, kuna jah, mina tarbin alkoholi. Harva aga siis üsna suurtes kogustes.

Kui vaadata oma aastatele tagasi, siis tuleb tunnistada, et alkoholi on kurgust alla kallatud ikka päris palju. Enda rõõmuks olen tähele pand, et viimase aasta-paari jooksul on see tunduvalt vähenenud. Ma lihtsalt ei raatsi juua! Tõesõna. Mul hakkab hirmus kahju järgnevast päevast - üüratust laiskusest, väsimustundest, tegevusetusest. Seega parem ütlen alkoholile ei kui pole just mingi eriliselt tore põhjus ja midagi tähistada. Kui varem tuli tähistada iga selle nädala viimast neljapäeva ja naabritädi kassi nimepäeva, siis nüüd olen hulga valikulisem, kuna pudelil kork pealt ära keerata. Ennast tundes tean, et klaasist veinist ütlen kohe heaga ära, sest üks viib teiseni, teine kuuendani ja see kõik järgmise päeva raisku minemiseni. Paljud meist teavad siin "hammas verel" tunnet ning see pole ka mulle võõras - kui juba läks, siis las läheb korralikult.

Mida tarbin kui tuleb ikkagi isu midagi juua? Väldin igasuguseid gaasilisi, magusaid ja värvilisi jooke. Joon veini ja külma valget viina (hirmus onju:D). Muidugi näeb ka mind aeg-ajalt klubis siidriklaas käes ringi patseerimas. Pahatihti sirutan pärast "õiget alkoholi valikut" käe pikalt ette kui kuskilt tuleb välja mõni magus liköör, rumm jms. Praegu sellele mõeldes tekib enda vastu üsna pahane tunne - see keemiat täis gaasiline jook (ega ükski teine) ei jõuaks minu kätte kui ma ei kaotaks alkoholi tarbides otsustusvõimet. See ongi üks nendest põhjustest, miks on ohtlik tarbida alkoholi kui oled kalulangetamise või lihtsalt tervislikuma elu poole teel. Alkoholi tarbides laseb inimene end teadupoolest lõdvemaks, kõikvõimalik söök, mida kaine mõistusega ei puutu, tundub täiesti okei ning sirutad pikemalt mõtlemata kell 4 öösel käe burgeri järgi. Kas kaine peaga ärkad üles ja lähed Fastersisse burxi järjekorda? Vaevalt.

Minu üks suurimaid vigu kui kaal näitas kolmekohalist numbrit, oli see et koos alkoholiga kaasnes alati toit. Mäletan (võrdlemisi..)selgelt neid kordi, kui tulin joogises olekus koju, istusin külmkapi ette ja hakkasin sööma nagu buliimik.Siis läksid valimatult suhu võileivad, külmad makaronid, viinerid, ketsup, moos ja kõik muu, mis parasjagu kapis oli. Lihtsalt sõin ja sõin ja sõin ning ise mõtlesin samal ajal, et kui nüüd kõhu ilusti täis söön, tuleb hea uni ja homme olen pohmakast vaba. Paraku nii aga ei läinud. Nüüd olen teinud endaga lepingu, et kui tõepoolest tahan alkoholi tarbida, siis seda koos söögiga ei tee. Miks? Kuna lugesin ühest allikast (kahjuks ei mäleta, mis raamat oli), et kuna alkohol on väga energiarikas (see ei tule kellelegi üllatusena), tuleb kehal teda sama moodi põletama hakata nagu toitu. Kui aga samal ajal tarbida ka toitu, siis keha asub esmalt põletama alkoholi ning jätab söödud toidu teisejärguliseks. Mis siis sellega juhtub? Kipub ladestuma. Alkoholist saadud energia ei ladestu küll organismi rasvana, ent toidust alles jäänud energia talletub osaliselt rasvana nii maksa kui ka naha alla.

Kui ma nüüd hetkel loen igasugu materjale, mis kõik siiski väidavad, et alkoholi tarbimine rikub nii und kui ka näiteks vitamiinide ja mineraalide omastamist, siis tundub mõistlik tarbida alkoholi nii nagu ma hetkel seda teinud olen. Hetkel lugesin, et alkoholi liigtarbimine pärib tõesti nii A, E, K, H (iluvitamiin :D) jne omastamist. Tundes ennast oleks siiski tobe hakata manitsema, et üldse ei tohi ja alati tuleb alkoholile ei öelda. Kuna pidin koolis une kohta materjali otsima, siis lükati ühes raamatus ümber fakt, et alkohol aitab magada. Alkohol võib aidata küll kiiremini uinuda, et uni on rahutum ja inimene ärkab siiski varem üles. Teine huvitav fakt, mida ma ei teadnud, on see et alkoholi tarbimine vähendab tugevalt organismis omega-3 rasvhapete hulka. Kui meil on seda asendamatut rasvhapet niigi toidus ja seega ka organismis vähe, siis selle välja viimine alkoholi abiga lihtsalt selle pärast, et tuleb tähistada vaprate ja ilusate 4593884. osa täitumist, on kaheldav :D

Teine asi, millest rääkida tahan on trenn pohmakaga. Miks üldse pohmell tuleb? Kuna alkoholi näol on tegemist diureetikumina ehk siis ta suurendab uriini eritumist ja sellega viib sul kehast vedeliku välja. Kes meist poleks astund hommikul kaalule, mis näitab rõõmustavalt 2 kilo vähem kui enne joomist? Tundub ju parim kaalulangetusviis ever? See kõik on siiski vedeliku arvelt. Samas on sul ka väga kehv olek samuti vedeliku arvelt, kuna alkohol on välja viinud vedeliku, tarbinud su vitamiine ja mineraale ning langetanud ka su veresuhkru taset. Tugevamad meist ajavad end järgmisel päeval ikka voodist püsti ja taaruvad jääknähtudega trenni vihtuma. MEESTELE: su kehas väheneb alkoholiga testosterooni tase, mida on vaja samuti lihaste ehitamiseks! Seega isegi normaalse enesetunde juures pole jõutrennil pohmakaga nii suurt kasutegurit. Mina näiteks karistasin end tihti BodyCombatiga, mille näol on tegemist ikka pääääris intensiivse rühmatreeninguga. Mõni aeg tagasi sattusin (õnneks!!) treeningut pohmelliga millegipärast guugeldama. Marek Morozov oli seal ühe neiukese küsimusele trenni tegemisest pohmakaga andnud väga hea vastuse: "Pohmelliga trenni minna on üks rumalamaid otsuseid üldse. Jah, enesetunne läheb paremaks ehk kiiremini, kuna pulss tõuseb. Veri käib kiiremini ringi, mis omakorda väljutab jääkained rutem, aga samas saab nii süda topeltkoormuseSamas pulsi tõustes tekib tavaliselt kergesti ka peavalu.Seega - tee kindlasti puhkepäev ja enneta võimalikke probleeme. Statistika järgi pooled surmapõhjusedmis on leidnud aset treeningu või võistluste ajal, on tingitud just sellest, et eelneval päeval liialdati alkoholiga. Veel hullem, kui koos alkoholiga kasutati lisaks ka mõnuaineid. Nii on risk veelgi suurem. Kõlab moraalilugemisena, aga asi on seda väärt. Kui armastad ennast ja oma lähedasi, siis tee kõigile see teene, et lihtsalt puhkad ja väldid võimalikke draamasid. Trenni ja alkoholi ei saa omavahel kombineerida. Lihtsalt sellist lahendust ei ole ja arvan, et ei tule ka kunagi."

Loodan, et nii mõnelegi mõjus see postitus pigem julgustavalt kui näete, et ka mina tarbin alkoholi ning pole sugugi nii puhas ja korralik kui võiks. Pole välistatud, et mõnel nädalavahetusel tulen Sulle klubis vastu ning siis vaatad mulle otsa, et ise räägib suurelt alkoholi kahjulikkusest kuid nüüd kakerdab siin nagu tarakan. Õnneks nüüd sa tead, et otsus valada kurgust alla klaas alkoholi on läbikaalutud - tõenäoliselt on mul sel hetkel käsil mõni eriti vinge sünnipäev või mõni muu tähtpäev ja olen arvestanud faktiga, et järgmise päeva võin kalendrist maha tõmmata. Mul on väga raske ja ka imelik sellisel teemal üldse sõna võtta, ent kui jätate sellest postitusest meelde fakti, et ärge tarbige toitu koos alkoholiga ning mõelge hästi järgi, kas tähistatav sündmus on homsest aktiivsest päevast olulisem, siis on minu poolt väikegi panus Sinu teadlikuma alkoholi tarbimise poole antud. Mina proovin endaga tööd teha :)


Kaunist päeva ning minge võimalusel õue! Ja pohmelliga mine jalutama:)


No comments:

Post a Comment